Sieciowanie Central Telefonicznych

Sieciowanie central to nic innego jak połączenie jednej centrali telefonicznej z druga centralą telefoniczną i  w zasadzie jest to czymś oczywistym. Połącznie centrali klienta z centralą operatora  jest sieciowaniem, ale  centrale abonenckie  można sieciować między sobą omijając sieć operatora, bo jak wiadomo połącznie na miasto  są płatne …

Ale dla większości operatorów VoIP połączenia w obrębie jego sieci  są darmowe , więc dwie nasze firmowe centrale mogą mieć linie miejskie VoIP od tego samego operatora, i  po co ponosić dodatkowe koszty sieciowania bezpośredniego jak wystarczą jakieś numery skrócone lub algorytm LCR,   pod którymi  centrala podmieni numer na numer miejski do drugiej swojej centrali

Operator Orange w usłudze Biznes-Pakiet oferuje rozmowy na kraj-stacjonarne i kraj-komórki GSM bez limitu  i też można problem rozwiązać  funkcjonalnością numery skrócone lub algorytm LCR  

Podobnie z telefonami GSM gdzie abonament „bez limitu” nie jest już drogi

Kiedyś  TP-SA oferowała funkcjonalność „centrex” z końcowych numerów miejskich wydzielano 3 cyfrową pulę  numerów wewnętrznych i w ramach tej puli połączenia były za darmo. Wyjście w przestrzeń numeracji miejskiej, (czyli połączenie ze światem) odbywało się przez cyfrę „9” lub „0”   było to pierwsze preludium dzisiejszych central wirtualnych.  Nie wnikając, że usługa „centrex” była prymitywna  istotniejszy był (i dzisiaj jest) problem finansowy

Linia centrexowa była tania w abonamencie około 15 zł / 1 miesiąc  plus koszt połączeń na zewnątrz gdzie zwykła linia kosztowała około 40,00 zł Netto,   więc niby usługa „centrex” wychodziła  taniej? 

Dla małej firmy 4 -10 abonentów  na styk przy większej ilości abonentów lepiej było mieć 2 – 3 linie miejskie i centralę na 40-50 abonentów , bo centrala zwracała się po 2-3 latach względem kosztów centrex.

I dzisiaj z centralami wirtualnymi będzie podobnie, czyli  problem finansowy, z tym, że na korzyść central wirtualnych należy powiedzieć, że przynajmniej dzisiejsze  centrale wirtualne mają już może nie lepsze, ale już porównywalne usługi z usługami centrali stacjonarnej,   bo ten stary centrex   to był po prostu „prymityw”  a ile się nasłuchałem jak to centrex  wypchnie centrale stacjonarne z rynku? Oczywiście wiedziałem, że nie wypchnie   no, ale zawsze jest tak, że „nawiedzeni handlowcy” wiedzą wszystko najlepiej i chyba ten problem się nie zmieni.

Przejdźmy do technicznych problemu sieciowania

Centrale można sieciować w sposób prosty  centrale odpowiadają zaprogramowaną akcją na ruch przychodzący w ruch wychodzącym  podobnie, więc centrale się nie widzą tylko widzą i obserwują swoje łącza sieciujące i reagują zgodnie zaprogramowaniem

Centrale można sieciować specjalnymi protokołami w Slicanie będzie to protokół  ESSL2 dzięki temu centrale się widzą, widzą stany abonentów (wolny, zajęty)   w centrali przeciwległej, na telefonie systemowym pierwszej centrali można obserwować stan abonenta w drugiej  centrali, prosta grupa wywoławcza (handlowa itp.) może się składać z abonentów kilku central i jeżeli jest presja na lepszą integracje kilku central ma to sens.  Jedna usługa, która się nie sieciuje pomiędzy centralami to usługa Call-Center , ponieważ w usłudze tej mamy 4 usługi: dystrybucja ruchu przychodzącego  do zalogowanych agentów, nagrywanie rozmów, rozszerzona usługa CTI  (komputerowy asystent telefonu), nadzór i zarządzanie grupą przez Administratora grupy, o ile pierwszą usługę dałoby się sieciować to pozostałych już nie, bo rozmowy mogą  nagrywać się na jednym serwerze i wystawione usługi do abonenta Call-Center mogą być z jednego serwera. Ale można to obejść  np. telefon VoIP z dwoma kontami SiP jednym kontem zalogowany do pierwszej centrali a z Call-Center i drugim kontem SiP zalogowany do drugiej centrali, jako zwykły abonent.

Gdy jakkolwiek sieciujemy centrala należy uzgodnić numerację abonentów wewnętrznych w sieciowanych centralach , aby była rozłączna

Sieciowanie central 02

 

Więc są trzy sposoby sieciowania central

  1. Sieciowanie w ramach jednego operatora lub w ramach połączeń bez limitu algorytmem LCR i algorytmem "numery skrócone" możemy zintegrować plan numeracyjny kilku central, aby abonent nie odczuwał ze ma do czynienia z dwiema (lub kilkoma)   centralami    
  2. Sieciowanie po własnych łączach prywatnych, bardzo rzadko się zdarza taka sytuacja, nieco częściej zależnie od lokalizacji może to być po własnym LAN  po linku radiowym anten kierunkowych  
  3. Sieciowanie poprzez Internet  popularnie nazywanym "chmurą"  informatyk może wystawić  łącze VPN 

W pierwszym przypadku możemy sieciować tylko w sposób prosty, a w przypadku drugim i trzecim możemy sieciować w sposób prosty lub protokołem ESSL2  uzyskując pełną integracje central telefonicznych.