Sieciowanie central to nic innego jak połączenie jednej centrali telefonicznej z druga centralą telefoniczną i w zasadzie jest to czymś oczywistym. Połącznie centrali klienta z centralą operatora jest sieciowaniem, ale centrale abonenckie można sieciować między sobą omijając sieć operatora, bo jak wiadomo połącznie na miasto są płatne …
Ale dla większości operatorów VoIP połączenia w obrębie jego sieci są darmowe , więc dwie nasze firmowe centrale mogą mieć linie miejskie VoIP od tego samego operatora, i po co ponosić dodatkowe koszty sieciowania bezpośredniego jak wystarczą jakieś numery skrócone lub algorytm LCR, pod którymi centrala podmieni numer na numer miejski do drugiej swojej centrali
Operator Orange w usłudze Biznes-Pakiet oferuje rozmowy na kraj-stacjonarne i kraj-komórki GSM bez limitu i też można problem rozwiązać funkcjonalnością numery skrócone lub algorytm LCR
Podobnie z telefonami GSM gdzie abonament „bez limitu” nie jest już drogi
Kiedyś TP-SA oferowała funkcjonalność „centrex” z końcowych numerów miejskich wydzielano 3 cyfrową pulę numerów wewnętrznych i w ramach tej puli połączenia były za darmo. Wyjście w przestrzeń numeracji miejskiej, (czyli połączenie ze światem) odbywało się przez cyfrę „9” lub „0” było to pierwsze preludium dzisiejszych central wirtualnych. Nie wnikając, że usługa „centrex” była prymitywna istotniejszy był (i dzisiaj jest) problem finansowy
Linia centrexowa była tania w abonamencie około 15 zł / 1 miesiąc plus koszt połączeń na zewnątrz gdzie zwykła linia kosztowała około 40,00 zł Netto, więc niby usługa „centrex” wychodziła taniej?
Dla małej firmy 4 -10 abonentów na styk przy większej ilości abonentów lepiej było mieć 2 – 3 linie miejskie i centralę na 40-50 abonentów , bo centrala zwracała się po 2-3 latach względem kosztów centrex.
I dzisiaj z centralami wirtualnymi będzie podobnie, czyli problem finansowy, z tym, że na korzyść central wirtualnych należy powiedzieć, że przynajmniej dzisiejsze centrale wirtualne mają już może nie lepsze, ale już porównywalne usługi z usługami centrali stacjonarnej, bo ten stary centrex to był po prostu „prymityw” a ile się nasłuchałem jak to centrex wypchnie centrale stacjonarne z rynku? Oczywiście wiedziałem, że nie wypchnie no, ale zawsze jest tak, że „nawiedzeni handlowcy” wiedzą wszystko najlepiej i chyba ten problem się nie zmieni.
Przejdźmy do technicznych problemu sieciowania
Centrale można sieciować w sposób prosty centrale odpowiadają zaprogramowaną akcją na ruch przychodzący w ruch wychodzącym podobnie, więc centrale się nie widzą tylko widzą i obserwują swoje łącza sieciujące i reagują zgodnie zaprogramowaniem
Centrale można sieciować specjalnymi protokołami w Slicanie będzie to protokół ESSL2 dzięki temu centrale się widzą, widzą stany abonentów (wolny, zajęty) w centrali przeciwległej, na telefonie systemowym pierwszej centrali można obserwować stan abonenta w drugiej centrali, prosta grupa wywoławcza (handlowa itp.) może się składać z abonentów kilku central i jeżeli jest presja na lepszą integracje kilku central ma to sens. Jedna usługa, która się nie sieciuje pomiędzy centralami to usługa Call-Center , ponieważ w usłudze tej mamy 4 usługi: dystrybucja ruchu przychodzącego do zalogowanych agentów, nagrywanie rozmów, rozszerzona usługa CTI (komputerowy asystent telefonu), nadzór i zarządzanie grupą przez Administratora grupy, o ile pierwszą usługę dałoby się sieciować to pozostałych już nie, bo rozmowy mogą nagrywać się na jednym serwerze i wystawione usługi do abonenta Call-Center mogą być z jednego serwera. Ale można to obejść np. telefon VoIP z dwoma kontami SiP jednym kontem zalogowany do pierwszej centrali a z Call-Center i drugim kontem SiP zalogowany do drugiej centrali, jako zwykły abonent.
Gdy jakkolwiek sieciujemy centrala należy uzgodnić numerację abonentów wewnętrznych w sieciowanych centralach , aby była rozłączna
Więc są trzy sposoby sieciowania central
- Sieciowanie w ramach jednego operatora lub w ramach połączeń bez limitu algorytmem LCR i algorytmem "numery skrócone" możemy zintegrować plan numeracyjny kilku central, aby abonent nie odczuwał ze ma do czynienia z dwiema (lub kilkoma) centralami
- Sieciowanie po własnych łączach prywatnych, bardzo rzadko się zdarza taka sytuacja, nieco częściej zależnie od lokalizacji może to być po własnym LAN po linku radiowym anten kierunkowych
- Sieciowanie poprzez Internet popularnie nazywanym "chmurą" informatyk może wystawić łącze VPN
W pierwszym przypadku możemy sieciować tylko w sposób prosty, a w przypadku drugim i trzecim możemy sieciować w sposób prosty lub protokołem ESSL2 uzyskując pełną integracje central telefonicznych.